תאגיד מעיינות השרון
מהו תאגיד מעיינות השרון?
"מעיינות השרון" היא חברה בע"מ, הפועלת כתאגיד מים וביוב שהוקם ע"י הרשויות החברות בו – כפר יונה, אבן יהודה, תל מונד, קדימה צורן ופרדסיה - בתוקף חוק תאגידי מים וביוב (2001). מטרותיה העיקריות של חברת "מעיינות השרון" הן: מתן שירות של אספקת מים לתושבים תוך שמירה על איכותם וכמותם, סילוק הביוב למתחם הטיפול בשפכים, אחזקה שוטפת של מערכות המים והביוב, ופיתוח תשתיות המים והביוב בשכונות החדשות שיוקמו.
מדוע הוקם תאגיד מעיינות השרון?
"מדינת ישראל קבעה עפ"י חוק כי כל רשות מקומית חייבת להקים תאגיד מים וביוב, או לחלופין, להצטרף לתאגיד אזורי של מים וביוב הקרוב אליה מבחינה גיאוגרפית. החלטת המדינה לחייב רשויות מקומיות להקים תאגידי מים וביוב נועדה בעיקר להבטיח הפרדה של פעילות המים והביוב משאר הפעילות המוניציפאלית, וכן לוודא שהפעילות הכספית של מים וביוב תתבצע על פי עיקרון "משק כספי סגור", דבר שיבטיח יותר השקעות כספיות בשדרוג תשתיות המים והביוב העירוניות של העיר, ואת שיפור השירות לתושב. "מעינות השרון" היא חברה בע"מ, הפועלת כתאגיד מים וביוב שהוקם ע"י הרשויות החברות בו - כפר יונה, אבן יהודה, תל מונד, קדימה צורן ופרדסיה - בתוקף חוק תאגידי מים וביוב (2001). מטרותיה העיקריות של חברת "מעיינות השרון" הן : מתן שירות של אספקת מים לתושבים ופיתוח משק המים והביוב במרחב הג"ג שבתחומה.
מי הם הבעלים של תאגיד מעיינות השרון?
הרשויות המקימות - עיריית כפר יונה (29.44%) , מועצה מקומית קדימה צורן (22.93%) מועצה מקומית אבן יהודה (20.17%), מועצה מקומית תל מונד (16.4%) ופרדסיה (11.06%) - הן הבעלים של תאגיד "מעיינות השרון", ויחד הן מחזיקות ב- 100% של מניות התאגיד.
מי מפקח על פעילות תאגיד מעיינות השרון?
תאגיד מעיינות השרון כפוף לרשות הממשלתית למים וביוב, והוא פועל תחת פיקוח של רגולטור מטעם המדינה - הממונה על תאגידי מים וביוב ברשות הממשלתית למים וביוב . התאגיד מחויב להציג לממונה באופן שוטף דוחות כספיים וכן דוחות נוספים המשקפים את פעילותו בתחום משק המים והביוב בעיר.
אילו תקלות מים וביוב אמורה מעיינות השרון לתקן?
תאגיד "מעיינות השרון" מחויב לטפל בתקלות במערכת המים רק עד לנקודה של שעון המים הראשי של הבניין, ובמקרה של בית פרטי עד שעון המים של הבית. לעומת זאת, תקלות מים המתרחשות מעבר לשעון המים הראשי, כדוגמת שטח הבניין, הבית, החצר, מגרש החנייה וכיו"ב, הן תקלות הנחשבות פרטיות, והן באחריות הדיירים שיצטרכו לפנות לבעל מקצוע באופן פרטי. תקלות במערכת הביוב - תאגיד "מעיינות השרון" מחוייב לטפל בתקלות ביוב במערכת העירונית בלבד ולא במערכת הנמצאת בתחום החלקה הפרטית.
מהו מקור המים של מי השתייה בישובי התאגיד?
רוב המים המסופקים לצרכנים בישובי התאגיד מגיעים מחברת "מקורות" (כ-90%), והשאר מבארות מים.
כיצד מווסתים את צריכת המים הכוללת בישראל?
מערכת המים בישראל הנה מערכת מים ארצית המשלבת את כל מקורות המים ומאפשרת העברת מים מאזור לאזור בהתאם לשיקולים הידרולוגיים. חברת "מקורות" אחראית על המערכת הארצית, וחברות המים אחראיות על מערכת המים בישראל הנה מערכת מים ארצית המשלבת את כל מקורות המים ומאפשרת העברת מים מאזור לאזור בהתאם לשיקולים הידרולוגיים. חברת "מקורות" אחראית על המערכת הארצית, וחברות המים אחראיות על חלוקת המים לצרכנים. אספקת המים נעשית על ידי ניהול שני אקוויפרים עיקריים (אקוויפר החוף ואקוויפר ההר), הכינרת, ולאחרונה התווסף מקור גדול נוסף - מי ים מותפלים. המערכת הינה גמישה יחסית, ומאפשרת לספק מים לאיזורים שונים ממקורות שונים בהתאם לצורך. השמירה על מקורות המים - האקוויפרים והכינרת - חשובה ביותר, ועל כן קבעה רשות המים כללים ברורים ביותר הקובעים את הכמויות שניתן לשאוב מכל איזור באקוויפר ואת הכמויות שניתן להפיק מהכינרת. שאיבת יתר ממקורות אלו כרוכה בקנסות כספיים כבדים, ובכך ניתן תמריץ כלכלי שלא לשאוב שאיבת יתר. סידרה של מספר שנים שחונות גרמה לכך שפחות משקעים מילאו את האקוויפרים והכינרת בחורף, והכמויות שניתן היה לשאוב לא הספיקו לספק את הנדרש. מתקני ההתפלה המוקמים בשנים האחרונות והמתוכננים להסתיים בעוד מספר שנים, אמורים לספק את ההפרשים כך שבעתיד שנים שחונות לא יגרמו למשבר מים כפי שגרמו בשנים האחרונות. על מנת לעודד את הציבור להוריד את הצריכה ובכך להצליח לעמוד בשנות משבר המים, פעלה רשות המים ב"קמפיין" המעודד חיסכון, וכן בהעלאת מחירי המים. התוצאה הייתה מרשימה בקנה מידה בינלאומי - בשנים 2009 ו-2010 הייתה ירידה בצריכה של כ-20%!
אילו חומרים ומוצרים גורמים לסתימות ביוב?
השלכת מוצרים כגון מגבונים, טיטולים, מקלונים לניקוי אוזניים, ניילונים, תחבושות היגייניות, טמפונים, מסכות הגנה מקורונה, סמרטוטים, שיירי מזון, שערות ושמן גורמים לסתימות חמורות ולגלישות במערכות הביוב הביתיות והעירוניות, לכן, אין להשליכם לאסלה !
איכות המים
מהן תקנות מי השתייה ומי אחראי לאכיפתן?
איכות המים קבועה בתקנות בריאות העם (איכותם התברואתית של מי שתייה ומתקני מי שתיה) התשע"ג – 2013 . התקנות במלואן מופיעות באתר האינטרנט של משרד הבריאות. מעיינות השרון מבצעת בדיקות על פי הנדרש בתקנות.
אילו בדיקות מבוצעות לאיכות מי השתייה?
כל הבדיקות המבוצעות במי השתייה נעשות על פי תכנית דגימות המוכתבת על ידי משרד הבריאות. הבדיקות מבוצעות בצנרת המים, בבריכות האגירה, בחיבורי הצנרת עם חברת "מקורות", ובבארות. נדגמים משתנים כגון בדיקות בקטריאליות, עכירות, מתכות, ריכוז כלור נותר ופלואור. בבארות המים מבצעים בדיקות למשתנים נוספים רבים, ביניהם חומרים אנאורגניים, חומרים אורגניים נדיפים, מיקרו-מזהמים מקבוצת חומרי הדברה, חומרים בעלי השפעה אורגנופלטית (טעם, ריח, וכו'). ניתן לצפות בדוחות איכות מים של מעיינות השרון.
האם רצוי ומותר לשתות מי ברז?
מי השתייה המסופקים דרך מערכת המים לתושבים הם ברמה תברואתית טובה ביותר, הפיקוח על איכותם הינו הדוק ביותר, ועל כן ניתן בהחלט ואף רצוי לשתות אותם. יחד עם זאת, כיוון שמרגע כניסתם לצנרת הביתית המים נתונים לעיתים להשפעת הצנרת הפנימית או מתקנים שמותקנים בה, יש להקפיד על תחזוקה הולמת של הצנרת ומתקני המים בבית. אם מותקן בבניין ציוד ייעודי לטיפול במים כגון מכלי אגירה, מסננים, מכשירים למניעת זרימה חוזרת וכדו' יש לדאוג לתחזוקה של אותו ציוד לפי הוראות היצרן ובמסגרת זו להחליף מסננים המותקנים בו, לנקות מפחיתי לחץ, לטפל במכלי מים לפי ההמלצות המופיעות כאן באתר, לשטוף צנרת ביתית אם בוצעו בה תיקונים ולשטוף את צנרת המים בבתים חדשים. בכל מקרה שמתעוררת בעיה במערכת הביתית יש לקרוא לשרברב. נוכח הצורך בשתייה מרובה בארצנו החמה. על פי המלצת משרד הבריאות, בארצנו החמה מומלץ לשתות לפחות שני ליטרים מים ביום!
האם ניתן לחלות כתוצאה משתיית מים?
לאור הטיפול הקפדני של ספקי המים בשמירה על איכות המים, והפיקוח ההדוק של משרד הבריאות, ידועים רק מקרים נדירים ביותר של אירועי זיהום שמקורו במערכות מים, ואשר גרמו למחלה כלשהי. מחלות שמקורן במי שתייה מאופיינות בדרך כלל על ידי הקאות ושלשולים, והן עלולות להיגרם מטיפול לקוי במים או זיהום החודר למים.
כיצד בודקים את המים ומי עורך את הבדיקה?
"מעיינות השרון" מבצעת את הבדיקות השגרתיות באמצעות עובדי התאגיד, אשר עברו הסמכה של משרד הבריאות (דוגם מוסמך) לבצע בדיקות אלו, או על ידי דוגם מוסמך חיצוני. הדגימות נשלחות למעבדת משרד הבריאות אשר מדווחת על כל חריגה באיכות המים. בדיקות כימיות מורכבות יותר מבוצעות ע"י חברות חיצוניות ונשלחות גם הן למעבדות מוסמכות. דגימות מים נלקחות מנקודות החיבור עם חברת "מקורות", בבארות המים, בכניסה וביציאה מבריכות האגירה, ובמספר רב של נקודות דיגום ברשת הצינורות העירונית, לפי הנחיות משרד הבריאות. המרכיבים הכימיים נבדקים מידי מספר שנים במקורות המים בהתאם לגודל האוכלוסייה ופריסתה ועל סמך ההנחיות הקבועות בתקנות מי השתייה במשרד הבריאות.
האם מים המכילים כלור בטוחים דיים לשתייה?
כן. בדיקות רבות הוכיחו כי רמת הכלור הקיימת במי השתייה, אשר מטרתה לשמור על מים נקיים מחיידקים, הנה בטוחה.
מהם קוליפורמים ומה המשמעות של הימצאותם במי השתייה?
הקוליפורמים הם קבוצת חיידקים שאפשר למצוא במעיים של בני אדם ובעלי חיים. לפיכך, נוכחותם של הקוליפורמים במי השתייה היא אמת מידה לאפשרות הימצאותם של חיידקים גורמי מחלות במים. במסגרת הבדיקות המתבצעות במי השתייה, נבדקת היתכנות הימצאותם של חיידקי קוליפורמים במים בהתאם לתקנות משרד הבריאות.
האם אפשר להבחין באיכות המים לפי מראם, טעמם או ריחם?
שלושת הסימנים הללו חשובים ואולם צריך להתייחס אליהם כאמת מידה ראשונית בלבד. ברור שיש להימנע משתיית מים שאינם נראים נקיים, שטעמם מוזר או שהם מדיפים ריח רע, להוציא ריח קל מאוד של כלור המוסף למים לפי תקן מחייב כדי להבטיח את איכותם.
מדוע לעיתים יש חול במים?
במהלך זרימת מי השתייה בצנרת, לאורך זמן, שוקעת על קרקעית הצינורות כמות קטנה של חול המגיעה מהקידוחים. בעקבות שינויי לחצים או תיקונים ועבודות אחזקה בצנרת הפרטית או העירונית, עלולה כמות קטנה של חול להתערבב במים הזורמים ולהגיע גם לבתי התושבים. במקרים כאלה מומלץ להניח למים לזרום מעט עד שהחול נשטף. כמו כן אנו שבים ומזכירים לצרכנים הפרטיים שיש לדאוג לתחזוקתם הנאותה של מכשירים ביתיים לטיפול במי השתייה.
מדוע יש למי השתייה, לעיתים, גוון צהוב, חום או אדום?
המקור להופעת גוונים אלה במי השתייה היא חלודה שהצטברה בצנרת הביתית העשויה ברזל או פלדה. היא נגרמת בעיקר בצנרת שלא הייתה בשימוש זמן רב יחסית. חלודה אינה רעילה, וכדאי גם במקרים כאלה להניח למים לזרום עד היעלמות הגוונים, אך מומלץ לבדוק את הצנרת ולשקול את חידושה.
מדוע, לעיתים רחוקות, יש למים גוון ירקרק?
בבתים שעל גגותיהם מותקנים מיכלי אגירה למים ולא טופלו כראוי, עשויות להתפתח אצות שהן המקור לצבע הירקרק. (בהמשך תוכלו למצוא הוראות מפורטות כיצד לבצע תחזוקה נכונה של מיכלים לאגירת מים).
מדוע לעתים נראים מי הברז לבנים?
הלובן נגרם מבועות אוויר זעירות המופיעות לעתים במים כתוצאה מחידוש אספקת מים לאחר הפסקת מים. אין לתופעה זו השפעה בריאותית. בועות האוויר נעלמות מעצמן בכלי פתוח תוך מספר דקות.
מהם מים קשים?
קשיות במי השתייה נגרמת ע"י שני מינרלים-קלציום (סידן) ומגנזיום. יש האומרים שהמים הקשים נקראים כך משום שהקלציום והמגנזיום מקשים על ביצוע הכביסה. מים המכילים כמות קטנה יותר של קלציום או מגנזיום הם "מים רכים", ה"מים הקשים" בישראל מקורם בקידוחים הנשאבים באקוויפר ההר-העשיר בסלעי סידן ומגנזיום. מינרלים אלה אינם מזיקים לבריאותם של בני אדם.
כיצד לבצע אחזקה נכונה של מיכלי מים רזרביים?
בהתאם להנחיות משרד הבריאות לניקוי וחיטוי מערכות אספקת מים עבודות הניקוי והחיטוי יבוצעו רק ע"י מי שהוכשר לכך ע"י משרד הבריאות.
יש לבצע פעולות אחזקה תקופתיות במיכלים הרזרביים המותקנים במקצת הבתים בעיר, כדי למנוע זיהומים גורמי מחלות או טעמים רעים. בהיעדר ריחות רעים, זחלי יתושים וכד', המחייבים פעולות אחזקה מיידיות, יש לבצע פעולות אחזקה ומניעה לפחות אחת לשנה:
- לסגור את כניסת המים למיכל או לבריכת האגירה.
- לבצע ריקון מלא של המיכל או בריכת האגירה.
- לאחר הריקון יש לסגור את פתחי היציאה של המים מהמיכל או הבריכה.
- לנקות את המיכל או הבריכה, באמצעות מברשת עם זיפים קשים ולהתמקד בעיקר בפינות ובאזורים שהמשטחים בהם אינם חלקים.
- לבצע שטיפה עד להוצאתם מהמיכל או הבריכה של כל שאריות הלכלוך.
- חיטוי: החיטוי יבוצע בזהירות רבה ולאחר שהובטח שהמקום שבו הוא מתבצע מאוורר היטב.
פעולת החיטוי כוללת את השלבים הבאים?
א. הכנת נוזל החיטוי. מוסיפים לדלי מים חצי כוס של אקונומיקה לשימוש ביתי (ללא חומר בישום).
ב. מורחים את תמיסת החיטוי על כל מחיצות המיכל או הבריכה.
ג. ממתינים בין שעה לשעתיים.
ד. שוטפים את תמיסת החיטוי ודואגים שמי השטיפה יזרמו אל מחוץ למיכל או הבריכה ולא אל הצינור המחובר אל הצנרת הביתית.
ה. משאירים את המיכל פתוח למספר שעות עד לסילוק ריח האקונומיקה ולייבושו המוחלט.
ו. סגירת המיכל, מילואו במים ופתיחת ברזי יציאת המים אל הצנרת הביתית.
תעריפים וגבייה
תעריפי המים כבר כוללים בתוכם מרכיב של תעריף הביוב, ונקבעים ע"י רשות המים.
למידע מלא על תעריפי המים
אתר רשות המים –חקיקה- כללים - כללי תאגידי מים וביוב (חישוב עלות שרותי מים וביוב והקמת מערכת מים או ביוב) תש"ע- 2009.
כיצד נקבעים תעריפי המים וכיצד נקבע סכום החיוב?
תעריפים אלו אחידים ונקבעו על ידי רשות המים. סכום החיוב נקבע בהתאם לצריכה כמצוין בחשבון.
כיצד נקבעים תעריפי הביוב?
תעריפי הביוב נקבעים על ידי רשות המים. סכום החיוב מגולם בתעריף המים.
האם יש חשיבות למספר הנפשות המתגוררות בנכס?
כן! החשיבות היא קריטית לחישוב כמות המים לה אתם זכאים.
רשות המים קבעה כי תעריף המים המופחת יחושב על פי מספר נפשות. על פי הכללים החדשים, כל נפש בדירה זכאית ל-3.5 קוב לחודש בתעריף א', תעריף ב' משולם עבור צריכה של מעל ל-7 קוב לנפש לחדשיים.
ניתן להתעדכן בתעריפים באתר רשות המים.
כיצד לערער על חשבון המים?
עם קבלת החשבון,יש לבדוק את כל פרטיו. אופן ומועדי הגשת ערעורים על חשבון המים לתאגיד המים והטיפול בערעור על חשבון המים, יעשה ע"פ הנחיות הקבועות בתקנות המים וכללי תאגידי מים וביוב. ערעור על חשבון המים אינו יכול להוות עילה לאי פירעון חשבון המים במועד שנקבע. על פי סעיף 108 לחוק תאגידי מים וביוב התשס"א – 2001 הרשות הממשלתית למים וביוב תברר תלונות צרכנים כלפי תאגידי מים וביוב ובלבד שהצרכן פנה תחילה לתאגיד.
תשלום חשבון המים ומידע על הליכי אכיפה
יש לשלם את חשבון המים עד למועד הנקוב בחשבון. אי תשלום חשבון המים במועד יחייב תוספת ריבית והצמדה לפי חוק ותחילת הליכי אכיפה. שימו לב: אי תשלום חשבונות יגרור חיוב בגין הוצאות אכיפה, תביעות משפטיות ואף ניתוק מד המים. חיבור מד המים יבוצע תוך 48 שעות לאחר תשלום כל חשבונות המים בתוספת תשלום אגרת חידוש חיבור.
האם תאגיד מעיינות השרון רשאי לנתק תושבים מאספקת מים?
מעיינות השרון רשאי לנתק תושב מאספקת המים, למעט נכים, רק במקרה בו לא שילם התושב את חשבון המים, ולא נענה להתרעות שנשלחו אליו. יחד עם זאת, התאגיד חייב לפעול עפ"י פרוצדורות שנקבעו בחוק לגבי ניתוקי מים, והוא יפעל במלוא שיקול הדעת הנדרש במקרים אלו.
האם יש הקצבת מים לאוכלוסיות מיוחדות?
לפי קביעת ועדת הכספים של הכנסת, צרכן שמוכר בביטוח הלאומי כנכה, יהיה זכאי לקבלת עוד 3.5 קוב לחודש, בתעריף הנמוך.
רשימת הזכאים הינה רשימה סגורה המועברת לתאגיד על ידי המוסד לביטוח לאומי. לרשות המים ולספקי המים אין יכולת לשנות רשימה זו. על פי החלטת ועדת הכספים של הכנסת, נקבעו קבוצות האוכלוסיות הזכאיות לקבלת ההטבה:
למידע מפורט בנושא באתר רשות המים.
מהי צריכה חריגה מאוד?
צריכה חריגה מאוד - כשכמות המים שנמדדה במד שווה או עולה על 200% מצריכה מקבילה בשנה שעברה ובהיעדרה בשתי תקופות חיוב אחרונות (לא יותר מ- 67 יום לתקופה).
מהי הכמות המוגדרת ככמות מוכרת לנפש?
הכמות המוגדרת ככמות מוכרת הינה מכפלה של מספר הנפשות המוכר ביחידת הדיור ב-3.5 מ"ק לחודש. הכמות המינימאלית הינה 7 מ"ק לחודש. מספר הנפשות המוכר יהיה לפי דיווח של הצרכן לתאגיד.
להסבר מפורט אודות עדכון מספר נפשות בנכס.
כיצד מחליפים שם משלם בנכס?
ניתן לבצע את החלפת המשלמים מבלי להגיע למחלקת שירות הלקוחות והגבייה של מעיינות השרון כל שעליכם לעשות הוא להעביר למחלקת שירות הלקוחות של החברה את המסמכים הבאים:
א. טופס החלפת משלמים.
ב. הסכם שכירות/מכירה חתום על ידי הצדדים.
ג. צילום תעודת זהות כולל ספח או תדפיס רשם החברות (במקרה שמדובר בעסק).
אם בכל זאת אתם מעוניינים להגיע אל מחלקת שירות הלקוחות כדי לבצע את החלפת שמות המשלמים בנכס אתם מוזמנים לעשות זאת. כמובן שגם במקרה זה עליכם להצטייד במסמכים האמורים.
לתשומת לבכם, על פי תקנות רשות המים, מחושבת צריכת המים על פי מספר הנפשות בנכס, מכאן רצוי שתצטרפו בעת הליך שינוי המחזיקים בנכס גם טופס הצהרת מספר נפשות.
לתשומת לבכם: והיה ולא יצורף עדכון על מספר הנפשות בנכס, יעמוד מספר הנפשות המוכר (בתעריף המוזל) על 2 נפשות.
כיצד מחויבים צרכנים שלא מבוצעת קריאה במד המים שלהם?
בהתאם להוראות הדין, מעיינות השרון מחייבת את הצרכנים בחיובי מים וביוב לפי קריאה בפועל של מד המים המותקן בכל נכס. במקרה שלא ניתן לקרוא את מד המים – למשל במקרים שבהם לא מותקן מד מים בנכס, מסיבות שאינן תלויות בחברה; או במקרים שבהם אין גישה למד המים וכו' – תחייב מעיינות השרון את הצרכן לפי "הצריכה הרגילה" שנמדדה בנכס (דהיינו לפי הצריכה שנמדדה בתקופה המקבילה בשנה הקודמת, ואם אין נתון כזה – לפי ממוצע הצריכה שנמדדה בשתי התקופות האחרונות).
אם אין נתונים לגבי "צריכה רגילה", יחויב הצרכן לפי הערכת צריכה של 30 מ"ק לתקופה. ואולם, במקרים שמעיינות השרון סבורה, כי הערכת הצריכה כאמור לעיל אינה משקפת את צריכת המים של הצרכן בנכס, רשאית החברה לבצע הערכת צריכה בנכס לפי אומדן.
על מנת להימנע מחיובים המבוססים על הערכות, מתבקשים כל הצרכנים לאפשר גישה שוטפת אל מדי המים שלהם, ובמקרה שלא מותקן מד – לפנות אל החברה על מנת להתקין אותו בהתאם לדין.
למי צריכים התושבים לפנות בענייני מים וביוב?
כל ענייני המים והביוב של הישובים (אבן יהודה, כפר יונה, פרדסיה, קדימה צורן ותל מונד) הקשורים למערכות המים והביוב העירוניות, הנם באחריות "מעיינות השרון". לגבי תקלות ברשת המים הביוב ואיכות המים, ניתן לפנות 24 שעות ביממה למוקד תקלות מים וביוב. בסוגיות הנוגעות לחשבונות המים והביוב ניתן לפנות למחלקת שירות הלקוחות.
צריכה משותפת
מהי צריכה משותפת?
צריכה משותפת (הפרשי מדידה), הינם ההפרש בין הכמות שעברה, בתקופה מסוימת, במד המים הראשי בנכס, לבין סך הכמות שעברה בכל מדי המים המשויכים (הפרטיים) בנכס, כפי שנמדדו באותה התקופה. הסיבות לצריכה המשותפת הגבוהה עשויות להיות מגוונות, השכיחות שבהן הן נזילות מהצנרת הראשית של הבניין ושימוש ישיר מהצנרת הראשית לצרכי השקיה וגינון או שטיפת הבניין.
מה הסיבה לקריאה גבוהה בחשבון המים תחת הגדרת הצריכה המשותפת
יכולות להיות מספר סיבות לקריאה גבוהה בגין צריכה משותפת (הפרשי מדידה), החל מנזילת מים בשטח הבניין (גלויה או סמויה), תקלה במערכת ההשקייה של הגינון בבניין, גניבת מים מהצנרת של הבניין, קבלנים הצורכים מים מבניין חדש גם לאחר שהתאכלס, תקלה במוני המים או קריאות שגויות של מוני מים.
כיצד מחולקת הצריכה המשותפת בין כלל הצרכנים בנכס?
בהתאם לעדכון, שחל בכללי תאגידי המים והביוב, אשר נקבע על ידי הרשות הממשלתית למים ולביוב, החל מיום 01/01/2012, תחולק הצריכה המשותפת (הפרשי המדידה) בכל הנכסים המשותפים, באופן שווה בין כלל הצרכנים בבניין, אלא אם כן המציאה נציגות הבית המשותף את המסמכים הבאים:
(א) בבית הרשום כבית משותף:
פניה בכתב, חתומה על ידי נציגות הבית המשותף, לחלוקת הפרשי המדידה בהתאם להוראות סעיף 58 לחוק המקרקעין.
כתב מינוי נציגות הבית המשותף.
נסח רישום מרוכז של הבית המשותף.
(ב) בבית שאינו רשום כבית משותף:
המסמכים המפורטים בפסקה א(1) ו-א(2) בצירוף אישור בדבר שטחי הדירות מטעם הרשות המקומית או מטעם הקבלן, שבנה את הבית, ובהיעדר אישורים כאמור, מטעם מודד מוסמך.
את המסמכים יש למסור במחלקת שירות הלקוחות של מעיינות השרון.
ככל שיומצאו המסמכים שלעיל, יחולקו הפרשי המדידה בין הדיירים לפי יחס שטח רצפת דירתו של כל צרכן אל שטח הרצפה של כל הדירות בבניין, או לפי שיעור השתתפות אחר אשר נקבע בתקנון.
נזילת מים
כיצד מאתרים נזילת מים?
על מנת לבדוק האם מדובר בנזילת מים יש לבצע את הבדיקות הבאות:
לאמת קריאת מונה, כולל הספרה האדומה המציינת את מאות הליטרים. את הבדיקה מומלץ לבצע בשני מועדים: בחצות הלילה ובשעה 6 בבוקר. בין השעות הללו אין להשתמש במים.
לאמת שיוך של השעון, גם כשפותחים מים קרים וגם כשפותחים מים חמים – לוודא שכשמשתמשים במים חמים וקרים השעון הדירתי מסתובב.
לבדוק מקורות יציאה נוספים- ברז בחצר, מערכת השקיה, דודי שמש וכדומה.
אם אחת הבדיקות מעידה על אובדן מים במערכת, יש להזמין איש מקצוע שיסייע באיתורו של האבדן ותיקונו.
הברז שלי מטפטף מעט. האם עלי לטרוח לתקן אותו?
כן. הטפטוף גורם לבזבוז של מוצר יקר ערך, ועליך לשים קץ לבזבוז הזה, גם אם הטפטוף אינו נמדד במונה שלך. כדי לדעת כמה מים אתה מבזבז, שים מתחת לברז ספל או כלי שיאפשר לך למדוד, ובדוק תוך כמה דקות הוא מתמלא. ברז שמטפטף 60 טיפות בדקה יגרום לבזבוז של 12 ליטר ליום, או 4,630 ליטרים לשנה. דליפה כזו תמלא ספל של רבע ליטר בפחות מ- 30 דקות.
האחריות לתיקון נזילות בצנרת המים הפרטית בנכס (החל ממד המים הראשי) מוטלת לפי דין על הצרכנים.
כיצד ניתן לוודא שאכן קיימת נזילת מים?
כדי לבדוק את קיימת נזילה בצנרת הפרטית שלכם יש לסגור את כל הברזים בנכס ולבדוק אם מד המים ממשיך להתקדם. במקרה וממשיך להתקדם יתכן שישנה נזילה, ולכן מומלץ להזמין איש מקצוע שיתקן את הנזילה.
כיצד ניתן לבדוק את תקינות מד המים?
אם קיים חשש שמד המים אינו תקין, אנא פנה אלינו באמצעות טופס בקשה לבדיקת מד המים במבדקה מוסמכת (בוררות) לבדיקת תקינות מד המים שתבוצע באמצעות מבדקה חיצונית המוסמכת לכך, בכפוף לתשלום התעריף הקבוע בדין. במידה שיתברר מתוצאות הבדיקה כי מד המים אינו תקין, יזוכה חשבונך בעלות הבדיקה וייערך מחדש.
מה עליי לעשות במקרה של חיוב גבוה בשל נזילת מים?
יש להגיש למחלקת שירות הלקוחות של מעיינות השרון על גבי הטופס בקשה להכרה בתעריף מיוחד בשל צריכה חריגה הנובעת מנזילה. לטופס זה יש לצרף אסמכתא על תיקון הנזילה. הנזילה תוכר לצורך מתן תעריף נמוך בכפוף לתנאים הבאים:
א. הצריכה הפרטית או המשותפת היא "צריכה חריגה", דהיינו היא פי 1.5 ומעלה מן הצריכה הרגילה.
ב. הצרכן הצהיר כי מדובר בצריכה חריגה הנובעת מנזילה שתוקנה.
ג. טרם חלפו שישה חודשים מתום התקופה האחרונה לגביה מתבקש תיקון החשבון בגין נזילה.
ד. לא הוכרה נזילה כאמור במד מים פרטי ב-12 החודשים האחרונים, ובמד מים כללי ב-24 החודשים האחרונים.
יצוין כי הכרה בגין צריכה חריגה הנובעת מנזילה תינתן, לכל היותר, לגבי שתי תקופות חיוב רצופות. במקרה כזה, בעד כמות המים שעד לצריכה הרגילה, ייערך החיוב לפי התעריפים הרגילים, ובעד כל כמות נוספת ייערך החיוב לפי תעריף מופחת.
כיצד ניתן לערער על סכום החיוב בחשבון?
במידה והינך סבור, שהחשבון התקופתי שגוי (בשל צריכה גבוהה או סיבות אחרות), הינך רשאי להגיש לתאגיד בקשה לבירור חיוב חריג בעד צריכת מים, על גבי טופס בתוך 30 ימים מהמועד האחרון לתשלום בחשבון התקופתי המתייחס לתקופת החיוב.
מעיינות השרון מחויבת לבדוק את תלונתך ולהשיב בתוך 14 ימי עסקים.
במידה ואינך שבע רצון מהתשובה הינך זכאי לבקש, בתוך 21 ימים ממועד קבלת הודעה על תוצאות הבירור, לפנות למחלקת שירות הלקוחות בבקשה לבירור חויב חריג בעד צריכת מים או בקשה לבדיקת מד מים במבדקה מוסמכת (בוררות).
איך לאבחן דליפת מים באסלה?
חשבון מים חריג? צליל טפטוף מטריד עולה מחדר האמבטיה? ייתכן שהאסלה שלכם דולפת. כך תאבחנו את הבעיה.
דליפת מים מאסלה יכולה להתרחש בכמה מקומות:
- מתחתית מיכל ההדחה ("פעמון") בעקבות בלאי של גומי האטם.
בדרך כלל ניתן יהיה לראות בעין את המים ממשיכים וזורמים גם זמן רב לאחר הדחת המיכל. אפשר לבדוק האם המים זולגים באמצעות הצמדת נייר טואלט יבש לדפנות האסלה זמן מה לאחר הדחה (כשדפנות האסלה אמורות להיות יבשות). - בחיבור שבין האסלה לרצפה, או לצינור הביוב. כדי לבחון זאת, לאחר שנייבש היטב את רצפת השירותים נניח דפי נייר סביב לאסלה. כך נוכל לאבחן בדיוק מהו מקור הנזילה.
- באזור החיבור של הצינור עם מיכל ההדחה.במקרה כזה הבעיה כנראה באטם של המצוף. לאחר שנייבש את המיכל ניגע ביד באזור ונרגיש האם קיימת רטיבות.
כדאי לבדוק אחת לכמה חודשים את הברזים והאסלות בבית, על מנת לוודא שאין דליפה של מים - בזבוז מיותר שניתן למנוע בקלות.
טיפים ועצות לחיסכון במים
חוסכים מים בפעולות יומיומיות
סוגרים את הברז בזמן צחצוח השיניים, גילוח, הסתבנות או שטיפת כלים
חסכו במים בהשקיית הגינה
מומלץ להשקות את הגינה בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב. השקיה בשעות החום גורמת לאובדני מים.
השתמשו במים ממוחזרים להשקיה, לדוגמא: מים בהם נשטפו ירקות ופירות, אגרו את המים הזורמים בהמתנה למים חמים במקלחת והשתמשו בהם להשקיה ועוד
חוסכים מים בבית שימוש
כשאפשר, לוחצים על הידית הקטנה בשירותים וחוסכים כ-18 ליטר מים ביום שמהווים כ-12% מהצריכה היומית.
אל תשתמשו באסלה כפח אשפה. חסכו במים הנאגרים במיכל ההדחה והשליכו את הפסולת לאשפה!
הברז מטפטף?
ברז מטפטף יכול לבזבז כ-60 ליטר מים ביום, חבל על המים! הקפידו לסגור את הברזים ולוודא שאין נזילות
יש לכם נזילה ממיכל ההדחה
נזילה ממיכל ההדחה היא תקלה שכיחה במכלי הדחה בני שנים מספר. בדרך כלל, התיקון פשוט מאוד ומצריך רק החלפה של האטם בתחתית מכל ההדחה.
הייתם עדים לנזילה ו/או פיצוצים בצנרת העירונית?
דווחו בדחיפות למוקד התקלות במספר 1-800-071-100 שלוחה 4